Hulp - Reisverslag uit Manilla, Filipijnen van Jos Gilsing - WaarBenJij.nu Hulp - Reisverslag uit Manilla, Filipijnen van Jos Gilsing - WaarBenJij.nu

Hulp

Door: lutoban

Blijf op de hoogte en volg Jos

26 Juni 2012 | Filipijnen, Manilla

De dag begint goed maar het is regentijd dus je kunt van alles verwachten. Vanmorgen zijn Amay mijn zwager en Kenneth naar Dumaguete gereden waar ze onderdelen voor het busje hebben gekocht waarmee de familie Minda naar het ziekenhuis willen laten brengen. Het busje wordt op dit moment gerepareerd en zal voor zaterdag klaar zijn als Minda weer naar het ziekenhuis moet. Zelf ben ik op de motor naar Zamboanguita gereden met mijn zwager Willy. Terug bij het huis was ik toch weer wat dingen vergeten dus ben ik samen met Kenneth nog even teruggereden. Op de middag zijn we met de boot van Amay een stukje gaan varen en hebben gesnorkeld en gezwommen. Op het moment dat we terug voeren begon het te druppelen, we waren nog geen minuut aan land en er ontstond een fikse tropische bui. Het gevolg was dat we van het strand met de motoren weer omhoog moesten een slipperige onderneming. De boot ligt in de baai waar we ook mensen gaan helpen. De familie Schellekens uit Schijndel heeft € 100 ter beschikking gesteld om aan hulp te besteden. Aan het strand wonen nog 7 families die alleen van de visvangst leven. Kinderen gaan nu en dan naar school maar worden ook vaak thuis gehouden om mee te gaan vissen. We hebben besloten om voor deze families rijst te kopen omdat het nu regenseizoen is ze niet regelmatig op inkomsten kunnen rekenen. Normaal vangen ze vis en verkopen ze een gedeelte van deze vis om rijst te kunnen kopen maar gedurende het regenseizoen is dat onzeker. Nadat we weer in huis waren klaarde het weer op maar nu ik dit zit te typen, 22:15 uur valt de regen er weer met bakken uit.